ZBOGOM, KANFANAR

TDR seli proizvodnju u BiH?

Bionic
Reading

Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju uspješnoj rovinjskoj priči mogao bi doći kraj. TDR, koji posluje u sklopu rovinjske Adris grupe, nakon 1. srpnja 2013. sigurno će nastaviti s proizvodnjom cigareta, no pitanje je hoće li to biti u Kanfanaru ili na nekoj lokaciji u BiH ili Srbiji

TDR već neko vrijeme upozorava da izvoze 60 posto ukupne proizvodnje, ponajprije u zemlje Cefte. Kad uđemo u EU, nema više bescarinskog (ili s puno nižim opterećenjima) izvoza u BiH, Srbiju ili Makedoniju. U konkretnom slučaju za TDR je to čak 15 posto poreznog opterećenja za tržište BiH (trenutačno za to tržište nema carina) ili čak 57 posto za Srbiju (za to tržište su carine sad 15 posto). Šuška se da će TDR za lokaciju nove tvornice izabrati BiH, no za takvo nešto iz Rovinja se nije mogla dobiti potvrda.

No podsjećaju na izjavu predsjednika Uprave Davora Tomaškovića, koju je u lipnju dao Poslovnom dnevniku. 'Posljedica povećanja carina nakon ulaska u Uniju TDR-u je novi godišnji trošak od deset milijuna eura. Rješenje koje bi pomoglo su bilateralni sporazumi za preferencijalni carinski tretman', rekao je Tomašković.

U Ministarstvu poljoprivrede tvrde da su bilateralni sporazumi nemoguće rješenje jer jedanput kada uđemo u Uniju, ulazimo i u jedinstven trgovinski režim s trećim zemljama. Za takvo nešto se prije ulaska u EU pokušala izboriti Slovenija, ali neuspješno. No optimistično poručuju i da 'očekuju da će nadležne institucije Unije pokrenuti pregovore o izmjenama i dopunama pojedinih sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju u koje će se na odgovarajući način prenijeti postojeće preferencijalne koncesije koje Hrvatska sada ima sa svojim trgovinskim partnerima'.

Od lanjskih 2,83 milijarde kuna prihoda Adris grupe čak 1,9 milijardi odnosi se na duhansku proizvodnju koja donosi glavninu profita. Moderno opremljena tvornica TDR-a u Kanfanaru stajala je gotovo milijardu kuna, a otvorena je u svibnju 2007. godine. Upućeni kažu da je riječ o polivalentnoj tvornici koja se bez problema može prenamijeniti u proizvodnju nečega drugog. Gradnja novih pogona u nekoj od zemalja regije logično je rješenje, no ostaje problem više od 1200 radnika koji rade u Adrisovu duhanskom segmentu. I dok se može pretpostaviti da Istragrafika (proizvodnja ambalaže), Adista (distribucija) i Hrvatski duhani mogu normalno nastaviti svoj rad, ostaje problem 800 radnika koji rade u tvornici u Kanfanaru.