započet proces

Zaustavljena proizvodnja u Rafineriji nafte Rijeka. Hoće li to utjecati na cijene goriva u Hrvatskoj?

29.10.2021 u 07:59

Bionic
Reading

Inina Rafinerija nafte Rijeka započela je proces obustave proizvodnje, objavljeno je na web stranici nacionalne naftne kompanije, iz koje ističu da će obustava proizvodnje biti privremena te da za vrijeme obustave neće biti poteškoća s opskrbom gorivima

Ina je prethodno, podsjećamo, već najavila da će zbog vladine odluke o ograničavanju cijena naftnih derivata svoja premium goriva prodavati samo do isteka postojećih zaliha, zbog 'značajnog negativnog utjecaja na poslovanje kompanije', piše Novi list.

U šturoj objavi Ina navodi da će proces privremene obustave rada rafinerije započeti zbog zamjene katalizatora, bez navođenja koliko će proces trajati.

Radovi do siječnja

– Rafinerija nafte Rijeka će od 28. listopada 2021. godine (jučer, op.a.) započeti proces planirane privremene obustave rada kako bi se izvršila aktivnost promjene katalizatora. Također, privremena obustava će se iskoristiti za izvođenje radova na novim pogonima te prilagodbu postojećih postrojenja u Rafineriji nafte Rijeka. Ina je osigurala opskrbu tržišta svim vrstama goriva za vrijeme obustave, stoji u objavi.

Upravi Ine Novi list upuitio je upit do kad će trajati prekid proizvodnje naftnih derivata u jedinoj preostaloj hrvatskoj rafineriji, kao i raspolaže li Ina dovoljnim zalihama goriva za normalnu opskrbu tržišta za vrijeme trajanja prekida ili će gorivo morati uvoziti. Zanimalo ih je i hoće li eventualni uvoz utjecati na formiranje cijene goriva u maloprodaji po isteku Vladine Uredbe o utvrđivanju najviše maloprodajne cijene derivata kojom je maksimalna cijena benzina određena na 11,10 kuna po litri, a maksimalna cijena dizela na 11 kuna po litri.

Iz Ine odgovaraju da će remont biti završen u siječnju ili veljači iduće godine, te da neće biti poremećaja u opskrbi maloprodajne mreže.

– Kao što smo napomenuli, opskrba tržišta svim vrstama goriva je osigurana za cijelo razdoblje obustave rada, a gorivo će se snabdijevati iz Ininih vlastitih zaliha te po potrebi s mediteranskog tržišta. Eventualni uvoz neće utjecati na cijene goriva nakon isteka Vladine Uredbe o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata, odgovaraju iz Ine.

Varijabilne trošarine

Inače, Ininu odluku o prodaji premium goriva samo do isteka zaliha slijedio je i Tifon, u vlasništvu mađarskog MOL-a, objašnjavajući da Vladina Uredba »direktno nepovoljno utječe i na cjelokupno poslovanje, što za posljedicu ima privremenu obustavu opskrbe prodajnih mjesta premium gorivima«, čime su prve negativne reakcije na Uredbu stigle iz kompanija pod kontrolom MOL-a, iako u Ini Republika Hrvatska drži 44,8 posto vlasničkog udjela.

Iz Vlade je već najavljeno da je po isteku trajanja Uredbe, ukoliko ne dođe do stabilizacije cijena na tržištu, moguće i uvođenje varijabilnih trošarina na gorivo, no brojni stručnjaci upozoravaju da će pritom i dalje na snazi morati ostati ograničenje cijena trgovcima, jer bi se u protivnom moglo dogoditi da trgovci i dalje dižu cijene i svoje marže, te kupci na kraju neće imati nikakve koristi, već će cijene i dalje rasti.