burgeronomija u 2023.

Što nam poznati Big Mac indeks govori o inflaciji i kupovnoj moći nakon ulaska u eurozonu?

27.02.2023 u 22:02

Bionic
Reading

Analitičari The Economista osmislili su 1986. godine Big Mac indeks - jednostavan pokazatelj gospodarskih prilika i snage kupovne moći građana neke zemlje. Big Mac indeksom mjere se relativni odnosi cijena u pojedinim zemljama, analizira snaga nacionalnih valuta, uspoređuje kupovna moć, ali i prati dugoročna inflacija

Tzv. burgeronomija (mjerenje snage valute neke zemlje na temelju cijene McDonald'sova najpopularnijeg burgera) nikad nije bila zamišljena kao precizno mjerilo odnosa valuta, već kao alat koji bi okvirno usporedio gospodarstva pojedinih zemalja na 'probavljiv' način.

Analitičari su pošli od pretpostavke koja se temelji na teoriji pariteta kupovne moći (JPP), prema kojoj bi se valutni tečajevi dugoročno trebali kretati prema stopi koja bi izjednačila cijene identičnog proizvoda (Big Maca) u bilo kojoj zemlji.

S obzirom na to da se cijene Big Maca preračunate u dolar osjetno razlikuju od zemlje do zemlje, Big Mac indeks pokazuje nam koliko je koja valuta slabija ili jača u odnosu na dolar. Ako u nekoj zemlji platite Big Mac više nego u SAD-u, to znači da je valuta te zemlje precijenjena u odnosu na američki dolar.

Najviše podcijenjena egipatska funta, najviše precijenjen franak

Prosječna cijena Big Maca u SAD-u početkom 2023. iznosila je 5,36 dolara, a u Egiptu 55 egipatskih funti ili 1,83 američka dolara po srednjem tečaju. To pokazuje da je egipatska funta podcijenjena za 65,6 posto u odnosu na dolar.

Indeks oslikava i relativne odnose cijena, odnosno razlike u kupovnoj moći od zemlje do zemlje. Primjerice indeks pokazuje da se u Egiptu za istu količinu novca može kupiti gotovo tri Big Maca.

Ipak, jednostavni Big Mac indeks ne pokazuje pravu sliku kupovne moći jer se troškovi rada, cijene ulaznih proizvoda i porezi razlikuju od zemlje do zemlje. Zato se od 2012. izračunava i prilagođeni indeks te se pariteti kupovne moći korigiraju prema BDP-u po glavi stanovnika. Kad se uzme u obzir BDP, korigirani indeks pokazuje da je Big Mac u Egiptu jeftiniji za 57,6 posto, iako bi s obzirom na BDP po stanovniku trebao biti jeftiniji za 19 posto.

  • +5
McDonald's Izvor: Profimedia / Autor: A3483 Matthias Schrader / DPA / Profimedia

Najviše precijenjena valuta prema jednostavnom Big Mac indeksu opet je švicarski franak. S obzirom na to da Big Mac u Švicarskoj košta 6,70 franaka ili 7,26 dolara prema tržišnom tečaju, švicarska valuta je za 35,4 posto precijenjena u odnosu na dolar.

Samo su još četiri nacionalne valute prema jednostavnom Big Mac indeksu (onome koji ne uzima u obzir BDP po stanovniku) precijenjene u odnosu na dolar – urugvajski peso te norveška, švedska i danska kruna. Dakle u većini je zemalja Big Mac jeftiniji nego u SAD-u.

Najskuplji Big Mac u Urugvaju

S druge su strane najviše podcijenjene valute prema Big Mac indeksu, iza egipatske funte, indonezijska rupija (-56,1 posto), tajvanski dolar (-53,9 posto) i ukrajinska hrivnja (-53,5 posto). Hrvatska je ulaskom u eurozonu prvi put na The Economistovoj listi Big Mac indeksa pod kišobranom eurozone.

Prosječna cijena Big Maca u eurozoni iznosila je 4,86 eura ili 5,29 dolara, što pokazuje da je euro bio podcijenjen u odnosu na dolar za samo 1,4 posto. U istom razdoblju prošle godine bio je podcijenjen za 14,7 posto.

No promotrimo li prilagođeni Big Mac indeks, kojim se cijena Big Maca uspoređuje u odnosu na BDP po stanovniku, slika relativnih cijena je puno drugačija. Euro prema prilagođenom indeksu prelazi iz domene podcijenjenih valuta u onu precijenjenih valuta u odnosu na dolar. Na osnovi razlika u BDP-u po stanovniku, Big Mac bi u eurozoni trebao biti jeftiniji za devet posto, a jeftiniji je zapravo samo 1,4 posto. Prema prilagođenom Big Mac indeksu, euro je precijenjen za 8,4 posto.

  • +6
Kupovina na tržnici u eurima Izvor: Pixsell / Autor: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Prema prilagođenom indeksu, puno je više valuta precijenjeno u odnosu na dolar. Daleko najskuplji Big Mac plaćaju u Urugvaju. U toj zemlji ovaj popularni hamburger košta 27,8 posto više nego u SAD-u, iako bi prema BDP-u po stanovniku trebao koštati 16,3 posto manje. Prema tome, urugvajski peso precijenjen je za 52,7 posto. Po istom kriteriju precijenjeni su i argentinski peso (+21,2 posto) i šrilanska rupija (+16,6 posto).

Big Mac od 2019. u Hrvatskoj poskupio 40 posto

Prije godinu dana, kad još uvijek nismo bili u eurozoni, hrvatska kuna je prema The Economistovim kriterijima bila podcijenjena u odnosu na dolar za 39,3 posto. Tad je cijena Big Maca u Hrvatskoj iznosila 26 kuna ili, preračunato, 3,75 dolara. Danas pak Big Mac u većini poslovnica u Hrvatskoj košta 3,90 eura ili 4,21 dolar (u pojedinima košta i 4,10 eura), odnosno 29,38 kuna, dok je prosjek u cijeloj eurozoni 4,86 eura ili 5,29 dolara. Kretanje cijena Big Maca pokazatelj je i inflacije, što se vidi i na primjeru Hrvatske, u kojoj je u godinu dana poskupio više od tri kune. Početkom 2019. godine u Hrvatskoj je pak Big Mac koštao 21 kunu (u SAD-u 4,71 dolar).

Prošle godine portal Visualcapitalist objavio je koliko je rasla cijena Big Maca u 35 zemalja od 2004. do 2022. godine. Kako je Venezuela godinama imala velikih problema s hiperinflacijom, u tom razdoblju od 16 godina cijena Big Maca porasla je s 1,48 dolara na 5,06 dolara prošle godine. Međutim, kako je lani jako pala stopa rasta inflacije, i to sa 686,4 posto na 234 posto, to se odrazilo i na cijenu Big Maca, pa on sad košta 2,31 dolar. Godišnja stopa inflacije u toj zemlji 2018. iznosila je 130.000 posto.