rabljena odjeća

Second hand nikad nije bio popularniji, a nikad ni gori. Što mu se dogodilo?

29.03.2024 u 19:44

Bionic
Reading

Kupovina rabljene odjeće na vrhuncu je popularnosti, a izdanci postmaterijalizma - pripadnici generacije Z - prometnuli su je u 'mainstream'. Dok su nekada za rabljenom odjećom posezali samo oni kojima je džep isuviše plitak za novu, danas je tzv. 'thriftanje' svojevrsni orden časti. No tradicionalne trgovine rabljenom robom bilježe pad kvalitete artikala. Krivci su eksplozivan rast preprodaje, ali i uspon brze mode

Donedavno su trgovine rabljenom robom najčešće krasili unikatni odjevni komadi izuzetne kvalitete. Oni koji odjećom žele prezentirati svoju originalnost, a usput i održavati imidž osobe koja pazi na okoliš, izlazili bi iz second hand trgovina s punim vrećicama i razvučenog osmijeha. No u posljednje vrijeme čini se da su police takvih trgovina diljem Europe pretrpane odjećom koja izgleda kao da ne bi izdržala ni nekoliko pranja.

Nije to samo stvar dojma. Stručnjaci za maloprodaju potvrđuju da opada kvaliteta u tradicionalnim trgovinama rabljenom robom. Brda brze mode, s komadima koji nerijetko još uvijek imaju etiketu, mame sve više kupaca. No na tržištu je eksplodirao i tržište preprodaje.

Procjenjuje se da će globalno tržište rabljene odjeće do 2027. vrijediti 350 milijardi dolara, pokazalo je posljednje izvješće ThreadUpa, internetskog tržišta rabljene odjeće, piše Business Insider.

Pritom treba naglasiti da su donedavno ljudi češće donirali svoju kvalitetnu odjeću trgovinama rabljene robe, a danas kvalitetne komade radije preprodaju ne bi li usput štogod i zaradili.

Generacija Z i popularnost second handa

Pripadnici generacije Z promijenili su percepciju second hand kupovine te je zbog njih thriftanje ušlo u mainstream. U ne tako dalekoj prošlosti, kad su milenijalci bili u ranoj mladosti, cijenila se uniformiranost, ali i nova odjeća. Ali generacija Z više je fokusirana na individualnost i održivost.

Izvješće ThreadUpa pokazalo je da je održivost među pet najvećih motivatora za kupovinu odjeće među generacijom Z. Kupovina rabljene odjeće više nije stigma inferiornosti, nego znak časti. No dok je rasla popularnost rabljene robe, rasli su i brendovi brze mode.

  • +6
Second hand trgovine Izvor: Profimedia / Autor: New York City / Alamy / Alamy / Profimedia

'Takva odjeća jednostavno nije napravljena da traje', rekla je Elena Karpova sa Sveučilišta u Sjevernoj Karolini. Neki komadi brze mode pritom završe u trgovinama rabljenom robom jer su toliko jeftini da se kupci neće zamarati povratom robe koja im ne odgovara. Hrpe brze mode tako se bacaju u spremnike za donaciju.

Uz promjene na razini ponude, rezultat je to i promjena potrošačkih navika. Dok su ljudi prije posjedovali manje komada odjeće veće kvalitete, danas je situacija obrnuta – kupuju veću količinu odjeće po nižim cijenama i često niže kvalitete. Situacija je slična i kad je riječ o namještaju.

Istovremeno rastu cijene u trgovinama rabljenom robom, potencijalno i zbog toga što su bile primorane zaposliti veći broj ljudi kako bi uspjeli razvrstati tolike količine donirane robe.

Razlike između tradicionalnog i novog poimanja second handa

Sve donedavno thrifting se odnosio na odlazak u omiljenu trgovinu rabljene robe, kojoj ljudi doniraju odjeću nakon čišćenja ormara. No za mnoge pripadnike generacije Z taj pojam danas znači kupovinu robe 'iz druge' ruke. Čak i u slučaju da na nekoj internetskoj stranici pronađu odjevni predmet izrazito skupog brenda po sniženoj cijeni, oni to često smatraju thriftanjem.

Ta razlika je važna jer je upravo ona jedan od glavnih razloga zbog kojih je ponuda u tradicionalnim trgovinama rabljenom robom postala tako loša, a tržište preprodane robe tako veliko. Zahvaljujući popularnim stranicama kao što su RealReal, Depop i Thread Up, na kojima i kupci jedni drugima prodaju svoju robu, tradicionalne trgovine dobivaju sve manje kvalitetnih artikala.

A kad i dobiju neki kvalitetan i unikatan komad, on vrlo brzo nestane zbog sve većeg broja trgovaca vintage odjećom koji ih onda preprodaju, što u fizičkim, što u online dućanima. A i kupce takve trgovine sve više privlače jer su obično sređenije i ugodnije oku.

Tradicionalne trgovine rabljenom robom također se prilagođavaju novonastalim trendovima. Jedna od najpoznatijih na svijetu – Goodwill – 2022. pokrenula je internetsku trgovinu GoodwillFinds, na kojoj prodaje jedinstvenije predmete po različitim cijenama. No da se ne bi isuviše udaljili od svog neprofitnog predznaka, prihodima financiraju socijalne programe diljem SAD-a.

Trgovina rabljenom robom doista se transformirala iz svojevrsnog centra za donacije u tradicionalni maloprodajni format, s marketinškim promocijama, više kanala za kupovinu i slično.