PROMETNA ČVORIŠTA

Rijeka postala rezervna opcija u globalnoj nestašici brodskih kontejnera

28.01.2021 u 10:12

Bionic
Reading

Globalna pandemija koronavirusa, osim što je utjecala na zdravlje ljudi, bacila je svjetsko gospodarstvo na koljena. Unatoč usporavanju globalnih lanaca opskrbe i recesiji, kupci su online naručivali proizvode u rekordnim količinama. Kineski proizvođači morali su raditi prekovremeno kako bi isporučili sve narudžbe, a sve to je netko trebao na kraju isporučiti. Tu je nastao problem.

Kako objašnjava Zoran Starčević, direktor cargo-partnera, jedne od najvećih logističkih tvrtki u Hrvatskoj, dogodilo se nešto do sada neviđeno i izuzetno zanimljivo kada je u pitanju sustav globalne ekonomije i potrošnje.

“Zbog korone ljudi su prestali putovati. Ostali su kod kuće uz ograničene mogućnosti kretanja. Ta situacija je stvorila neočekivanu želju za kupovinom proizvoda poput uredske opreme i namještaja za dom, prijenosnih računala, sportske opreme za vježbanje kod kuće, vrtnog namještaja i sl. Sva ta roba se uobičajeno prevozi pomorskim putem u kontejnerima, od kineskih tvornica s dostavom do vrata kupca”, ističe Starčević.

Nakon početka pandemije, u Kini su tvornice ostale zatvorene još dva mjeseca, što je zapravo pokrenulo lanac problema. U Europu nije stizala naručena roba, pa su ‘zatvoreni’ Europljani radili jedino što su mogli – naručivali su proizvode online kao nikada do tada. Nisu mogli trošiti na putovanja, izlaske i slično, jer su bili primorani ostati kod kuće i naručivati online.

“Bilo je za očekivati da će se pad proizvodnje u Kini odraziti na cijeli svijet. Što zbog zaustavljenog lanca proizvodnje u prvim mjesecima epidemije, što zbog smanjenja proizvodnje u državama koje su uvozile sirovine iz ove zemlje. S druge strane, mnogi pomorski prijevoznici reducirali su dinamiku polazaka, uslijed smanjenja potražnje i kapaciteta. Nepovoljan omjer izvoza i uvoza, nakon ponovnog pokretanja proizvodnje, doveo je do velike neravnoteže u raspolaganju transportnom opremom, tako da se dogodila situacija u kojoj su kineske luke jednostavno suočene s nedostatkom praznih kontejnera.“

U praznično vrijeme je inače povećan uvoz pošiljaka s Dalekog Istoka. Planiranja se vrše pažljivo i dugoročno, imajući u vidu naše praznike i kinesku Novu godinu. Nakon brzog pokretanja gospodarstva u mnogim zemljama, pokušavajući nadoknaditi višemjesečnu stagnaciju, mnoga poduzeća su odlučila pojačati uvozne kapacitete. U praksi je povećana potražnja za uvozom rezultirala brzim popunjavanjem brodskih kapaciteta i neravnotežom u raspolaganju brodskom opremom.

To zapravo znači da je potrebno neko vrijeme da se kontejneri iz europskih luka fizički vrate u Kinu, kako bi ponovno bili operativni. Iz tih razloga, kao i pauza koja slijedi za kinesku Novu godinu, pomorski prijevoz kao ekonomski najisplativija opcija, tehnički je prebukiran sve do ožujka slijedeće godine, poručuju iz cargo-partnera.

Važno je spomenuti da brodari nisu naručivali izradu novih kontejnera jer su svi parametri prije pandemije koronavirusa ukazivali da će globalna trgovina ići u recesiju, a kako su imali problema s likvidnošću, počeli su smanjivati troškove.

Zatim se korona pojavila u cijelom svijetu.

Brodski prijevoznici su se našli u vrlo nezgodnoj situaciji jer je potražnja i priroda transporta tereta morem otišla u neočekivanom smjeru. Prijevoznici su tijekom cijele godine ukidali pojedina tjedna isplovljavanja iz Europe prema Aziji. Stoga trenutno na tržištu nema dovoljno brodova za iznajmljivanje jer je globalna trgovačka flota popunjena iznenadno velikom potražnjom pa se “čepovi” formiraju na skoro svim prometnim čvorištima. Većina brodova i kontejnera poslana je za SAD zbog najveće potražnje. Kada brod pristane u luku u SAD-u, kontejner se istovari ali usluga lokalnog špeditera i kamionskog prijevoznika čeka se i do 10 dana, zatim je potrebno još 7 dana za isporuku robe, i možda još 10 dana da se kontejner vrati na terminal tj. luku. Kontejner je tek tada spreman za ponovno ukrcavanja na brod i povratak za Aziju.

Jedan od primjera je preopterećenje luke Los Angeles koja radi na maksimumu. Trenutno je situacija takva da 15 brodova čeka usidreno ispred luke, a kontejnere ne mogu niti iskrcati niti utovariti za povratak. Brodari uvijek biraju najduže rute prema najvećim lukama jer tako maksimiziraju svoju zaradu.

'Cargo-partner za svoje kupce u EU nudi brže rješenje – Adria Priority Express premium uslugu za kontejnerski transport preko Rijeke kao jedne od jadranskih luka. Tranzitno vrijeme od glavnih luka s Dalekog istoka do glavnih luka Jadrana je 5-8 dana brže u odnosu na luke Sjevernih mora. Zahvaljujući različitim opcijama s odabranim prijevoznicima, cargo-partner osigurava slobodnu opremu i garantira sigurnije isplovljavanje i vrijeme isporuke. Također nudi sveobuhvatnu logističku uslugu koja uključuje skladištenje, kamionske usluge, praćenje kontejnera kroz njihov inteligentni sistem za praćenje kontejnera te mnogo drugih pogodnosti', poručuju iz tvrtke cargo-partner.