jeftino, jeftinije, najjeftinije

Pogledajte od kojih 10 europskih diskontera strahuju i najveći trgovački lanci

02.03.2019 u 17:55

Bionic
Reading

Posljednjih godina popularni diskontni trgovački lanci znaju poslovati i na više od tisuću lokacija, no kako su obično, uz nekoliko iznimaka poput Lidla i Aldija, uglavnom koncentrirani samo na pojedine regije ili čak tek pojedine države, njihova imena nisu široko poznata iako im prihodi nerijetko prelaze i deset milijardi eura

Mogući dolazak talijanskog maloprodajnog diskontnog lanca Eurospin na hrvatsko tržište ponovo je aktualizirao vrlo oštru borbu za tržišne pozicije i udjele u sektoru maloprodaje.

Međusobna konkurencija je tijekom godina natjerala trgovce da se na brojne načine pokušaju prilagoditi navikama i ukusu potrošača te danas ne nedostaje raznih tipova i varijacija trgovina koje mogu zadovoljiti sve ukuse – od malih kvartovskih dućana, preko robnih kuća i hipermarketa, do trgovine preko interneta.

Među raznim tipovima trgovina posljednjeg desetljeća posebno raste popularnost takozvanih diskontnih trgovaca. Riječ je o lancima koji u svojim trgovinama kupcima nude nešto manji broj artikala i to većinom pod vlastitim robnim markama, ali po vrlo privlačnim cijenama.

Nekad su se diskontne marke smatrale inferiornima u odnosu na proizvode poznatih velikih imena, ali moderni testovi nerijetko pokazuju da se po kvaliteti proizvodi iz diskontnih lanaca mogu mjeriti s onima koji dolaze pod puno poznatijim brendovima.

  • +26
Među raznim tipovima trgovina posljednjeg desetljeća posebno raste popularnost takozvanih diskontnih trgovaca Izvor: Promo fotografije / Autor: Spar

Dva najveća i najpoznatija svjetska diskontna lanca su Lidl i Aldi i oni su zapravo jedini čija su imena poznata na većem broju tržišta. Diskontni lanci obično su u svojem poslovanju fokusirani na manji broj tržišta, što im pomaže u rezanju troškova jer svako novo tržište obično znači investiciju koju zbog niskih marži i nije uvijek lako opravdati. Njihova imena stoga nisu široko poznata, ali im prihodi svejedno godišnje prelaze i deset milijardi eura, što dovoljno govori o njihovoj snazi.

Sastavili smo stoga listu deset jakih europskih diskontnih lanaca, među kojima se nalaze i oni čija su imena možda kod nas potpuna nepoznanica, no mogu biti svakodnevni odabir kupaca već i u nekoj od susjednih zemalja.

1. Schwarz grupa – Lidl

  • +4
Lidl navodno posluje na više od 12.000 lokacija Izvor: Pixsell / Autor: Damir Spehar/PIXSELL

Njemačka grupa Schwarz upravlja maloprodajnim lancima Lidl i Kaufland, a samo Lidl navodno posluje na više od 10 tisuća lokacija i prisutan je u svim članicama EU-a te Sjedinjenim Američkim Državama. Kaufland ima još dodatnih 1200 trgovina.

Kako se korporacija nalazi u privatnom vlasništvu, informacije o poslovanju nisu detaljne, no prema posljednjim dostupnim financijskim rezultatima, onima za 2017. godinu, grupa je tada imala prihode od 96,7 milijardi eura, a za prošlu godinu su planirali skok preko 100 milijardi eura.

2. Aldi

Glavni globalni konkurenti Lidlu i Schwarz grupi su dućani Aldi. Nominalno se radi o dvije kompanije, Aldi Nord i Aldi Süd, a nastale kad su braća Karl i Theo Albrecht šezdesetih godina podijelili matičnu obiteljsku kompaniju koja je poslovala u Njemačkoj.

Kroz godine obje su se kompanije proširile na međunarodnim tržištima i danas posluju na više od 11 tisuća lokacija uglavnom pod brendom Aldi, ali i pod nekolicinom drugih (Hofer u Sloveniji i Austriji, Trader Joe's u SAD-u). Prema nekim procjenama koje je objavila konzultantska kuća Deloitte, u fiskalnoj godini 2016. Aldijeve kompanije su zajednički imale prihode od oko 80 milijardi eura.

3. Edeka – Netto

Njemački trgovački koncern Edeka broji nekolicinu raznih brendova, ali na diskontnom maloprodajnom tržištu posluje pod imenom Netto, ograničenom na njemačko tržište (gdje Edeka upravlja i hrvatskim građanima puno poznatijim brendom Spar).

Cijela Edeka grupa je u 2017. imala promet od 52 milijarde eura, a u diskontima Netto ostvarena je četvrtina toga, odnosno 13,1 milijarda. Netto posluje na više od četiri tisuće lokacija.

4. REWE – Penny

Još jedan veliki njemački trgovinski koncern koji upravlja s više brendova, od kojih su hrvatskim kupcima najpoznatiji Billa, nekadašnji lanac trgovina koji je na domaćem tržištu preuzeo Spar, te lanac kozmetičkih dućana Bipa.

U Njemačkoj i na još nekoliko tržišta (Austrija, Češka, Mađarska, Italija, Rumunjska) REWE je prisutan i sa svojim diskontnim lancem Penny i to na više od 3,5 tisuća lokacija.

Ukupni prihodi REWE grupe, u što ulazi i turistički segment poslovanja, u 2017. bili su tek nešto niži od 50 milijardi eura.

5. Jerónimo Martins – Biedronka

Među najvećim diskontnim imenima pomalo neočekivano nalazi se i kompanija iz Portugala pod imenom Jerónimo Martins. Ta kompanija svoju poziciju duguje vrlo lukavoj investiciji na poljskom tržištu.

Pod brendom Biedronka (hrv. bubamara), portugalska kompanija vodi najjači diskontni lanac u Poljskoj s oko 3000 lokacija. Preliminarni rezultati za prošlu godinu pokazuju da je samo kroz trgovine Biedronka portugalska kompanija imala prihode od 11,7 milijardi eura, a uz ostale trgovačke lance kojima upravlja ukupni prihodi su premašili 17,3 milijarde eura.

6. Dia

S jugozapadnog dijela kontinenta stiže još jedan diskontni brend. Španjolska Dia grupa također upravlja s nekoliko različitih trgovačkih lanaca i sveukupno broji više od sedam tisuća prodajnih lokacija, no najpoznatiji je istoimeni diskontni lanac Dia.

Uz španjolsko, Dia grupa posluje na portugalskom, ali i na argentinskom te brazilskom tržištu. Lani joj poslovanje nije baš išlo te je cijela grupa zabilježila pad prometa od 15 posto, na 9,4 milijarde eura.

7. NorgesGruppen – Kiwi

Norveški supermarket Kiwi u Ålesundu Izvor: tportal.hr / Autor: TravelTouristVideos

Na suprotnoj strani kontinenta nalazi se norveška trgovinska korporacija NorgesGruppen koja među svojih nekoliko trgovačkih lanaca upravlja i diskontnim lancem Kiwi.

Mada se može činiti da u bogatoj Norveškoj nema potrebe za trgovinama s niskim cijenama, činjenica da je cijela grupa u 2017. imala prihode od oko 8,8 milijardi eura pokazuje da svi kupci vole dobru priliku, ma gdje živjeli. NorgesGruppen upravlja trgovinama na nešto manje od dvije tisuće lokacija.

8. Reitan – Rema 1000

Dapače, iz Norveške dolazi i trgovačka kompanija Reitan koja upravlja lancem diskontnih trgovina Rema 1000 i izravni je konkurent Kiwiju.

Trgovine Rema 1000 nalaze se na devetstotinjak lokacija u Norveškoj i Danskoj, a cijela grupa u privatnom je vlasništvu obitelji Reitan.

Prema dostupnim podacima, prihodi cijele grupe u 2017. bili su na sličnoj razini kao i prihodi NorgesGruppen, odnosno nešto niži od devet milijardi eura.

9. Salling Group – Netto

Dokaz da je na sjeveru Europe itekako snažna konkurencija čak i među diskontnim trgovcima je i Salling grupa iz Danske, koja je do sredine prošle godine bila poznata pod imenom Dansk Supermarked.

Grupa upravlja diskontnim trgovačkim lancem Netto (nema veze s istoimenim, ranije spomenutim njemačkim lancem kojim upravlja Edeka, niti s diskontnim lancem Netto kojim upravlja francuska grupa Les Mousquetaires).

Grupa je u 2017. imala prihode od oko 7,8 milijardi eura koje je ostvarila na oko 1500 lokacija u Danskoj, Švedskoj, Njemačkoj i Poljskoj.

10. Eurospin

Promotivni video Eurospina u povodu 25. obljetnice tog talijanskog diskontnog trgovačkog lanca Izvor: tportal.hr / Autor: Eurospin Italia

Talijanski Eurospin, za koji se nagađa da će se širiti i u Hrvatskoj, zasad posluje na talijanskom i slovenskom tržištu.

Prema podacima koje je prikupio Deloitte, u fiskalnoj 2016. godini grupa Eurospin je imala oko 5,1 milijardu eura prihoda.

Eurospin posluje na više od 1000 lokacija u Italiji te na još dodatnih pedesetak u Sloveniji.