PODEBLJALI MINUSE

Kako posluju osječki šoping centri?

10.09.2012 u 20:44

Bionic
Reading

Usred ekonomske recesije, rasta broja nezaposlenih od kojih desetina živi u Osječko-baranjskoj županiji te najava nastavka negativnog gospodarskog trenda i u budućnosti, najveće trgovačke centre na istoku Hrvatske pitamo kakvi su njihovi poslovni pokazatelji

Od otvorenja, Portanova i Avenue mall posluju u ulagački sušnoj regiji. U Osijeku nije pokrenuta nijedna veća investicija privrede, kao ni lokalne samouprave, a Vladine se jedino nastavljaju gradnjom cesta. Novih zapošljavanja ili rasta standarda naravno nema, jer se broj nezaposlenih godinama vrti oko 30 tisuća. U srpnju, kada dio radnika treba otići na sezonski posao, udio osječko-baranjskih nezaposlenih u hrvatskom apsolutu popeo se na 11 posto ili ravno 32.931 ljudi

Tko ne radi, nema ni čime kupovati u trgovačkim centrima, međutim u Portanovi nas uvjeravaju da posao cvjeta, gotovo kao da obnova obuće i odjeće, modnih dodataka, tehnika i zabavni sadržaji predstavljaju neophodan dio recesijske svakodnevnice. Avenue mall krije podatke držeći se radije uhodane suradnje s medijima čije tekstove smije pregledati prije objave.

Maja Dorić iz marketinga Portanove tvrdi da je tvrtka Amplitudo d.o.o. vrlo zadovoljna ulaganjem u taj trgovački centar, koji žele razvijati kao 'jedini regionalni centar istočne Hrvatske'. S druge strane, GTC nekretnine istok d.o.o. koji je istovremeno s otvaranjem konkurentske Portanove, otvorio svoj Avenue mall, ne želi otkrivati nikakve podatke bez 'autorizacije finalnog teksta' tportala, na što uredništvo ne pristaje.

'Ukoliko nam niste u mogućnosti poslati kompletan tekst na uvid, ovog vam puta, nažalost, nećemo moći poslati traženo', kratko nam je odgovorila Kristina Olvić Petrović iz marketinga osječkog Avenue malla.

Prema riječima Maje Dorić, od otvorenja Portanove u Osijeku, ponudu centra upotpunjava više od desetak novih brandova, među kojima kao bitniji izdvaja H&M koji je u taj centar došao u travnju i nedavni dolazak New looka. Dorić kaže da je trenutna popunjenost lokala Portanove veća od 95 posto, što je otprilike kao i lani u ovo vrijeme, a skorašnjim dolaskom još nekoliko brandova zakupljenost bi se trebala povećati na 100 posto.

'U godini dana poslovanja, točnije u travnju ove godine, imali smo više od četiri milijuna posjetitelja. Od otvorenja pa do danas, kako se Portanova sve više integrirala u lokalnu zajednicu, tako je broj posjete rastao, kontinuirano kroz godinu i pol dana, tako se sada možemo pohvaliti porastom dnevne i vikend posjete. Ono što bismo dodatno istaknuli jest povećanje posjete stanovnika susjednih zemalja, prvenstveno Srbije i Bosne i Hercegovine', navodi Dorić.

Financijski pokazatelji Amplituda za prošlu, 2011. godinu, prema izvještaju podnesenom Fini, pokazuju godišnji gubitak od 1,7 milijuna kuna, što je deset puta više od gubitka u 2010. godini, kada je minus iznosio 173 tisuća kuna. Je li se ekonomska recesija odrazila na poslovanje tvrtke?

Dorić tvrdi da se ovaj gubitak javlja kao rezultat izgradnje Portanove, što je osnovna gospodarska aktivnost Amplituda tijekom 2010. godine, pa su svi rashodi teretili investiciju u tijeku.

'Otvaranjem centra 2011. godine, probnim radom te početkom dugogodišnjeg poslovanja i najma, došlo je do povećanih troškova poslovanja, a to je uobičajeno u navedenoj djelatnosti. To su uglavnom troškovi hladnog pogona, pojačane promidžbe, dodatnog osiguranja objekta i ostali troškovi koji se javljaju kod puštanja novog objekta u funkciju i značajni su za njegovo dugogodišnje funkcioniranje', naglasila je Dorić.

Osim toga, neke vrste troškova, za energiju, materijal za čišćenje i slično, dodaje Dorić, tek se stvarnim radom centra mogu dovesti u optimalni odnos i svesti na veličine koje su projektirane i planirane.

'Iz navedenih razloga tijekom 2011. godine troškovi poslovanja su veći nego ostvareni prihodi. S druge strane, kako je  ekonomska recesija pogodila gotovo sva tržišta odnosno područja djelatnosti, zasigurno je ostavila traga i na trgovačkim centrima kako u Hrvatskoj, tako i u regiji. Utjecaj ekonomske krize osjetio se kod naših poslovnih rezultata, ali u značajno manjoj mjeri od spomenutih specifičnosti prve godine poslovanja trgovačkih centara regionalne veličine', zaključuje Dorić.

Premda ovakve podatke ni Avenue mall ne bi trebao skrivati od javnosti, mediji ih od GTC-a ne mogu dobiti na uobičajen način. Ta tvrtka zahtjeva pregled cijelog teksta u kojem se spominje ili obrađuje Avenue mall jer bi ga netko, izgleda, volio pregledati i izmijeniti prije objave, a to je vrlo neobično i neuobičajeno.

Zato možemo jedino navesti podatak iz financijskih izvještaja GTC nekretnine istok po kojem je ta tvrtka u 2011. godini imala gubitak od 44,9 milijuna kuna, što je više od deset puta više nego 2010, kada je izvijestila o 3,6 milijuna kuna minusa.

Izvjesna zatvorenost vlada i u Portanovi u kojoj se ne može doprijeti do stava predstavnika zakupaca. Kako nam je potvrdila Maja Dorić, osnovana je udruga zakupaca, ali odlučili su da neće komunicirati s medijima, pa je informacije o Portanovi moguće saznati isključivo putem marketinške službe.