Marks & Spencer

Kako je internet srušio na koljena britansku maloprodajnu ikonu i koju je ulogu u tome imao Lidl

23.05.2018 u 18:56

Bionic
Reading

Legendarni britanski trgovački lanac najavio je zatvaranje više od stotinjak trgovina u idućih nekoliko godina, a preokret poslovanja znači ubrzano zakašnjelo restrukturiranje, zbog kojeg je, između ostalog, dobit u posljednjoj fiskalnoj godini srezana za čak tri četvrtine

Poznati britanski trgovački lanac Marks & Spencer (M&S), koji je prije nekoliko godina napustio Hrvatsku, najavio je zatvaranje daljnjih trgovina u pokušaju da se prilagodi rastu trgovine preko interneta. M&S je u srijedu objavio rezultate za financijsku godinu koja je završila krajem ožujka, a koji su pokazali oštar pad dobiti u odnosu na poslovanje godinu prije.

Najavljeno zatvaranje trgovina samo je ubrzavanje još ranije najavljenog zaokreta u poslovnoj politici. M&S, koji dio svojeg legendarnog statusa, posebno na britanskom tržištu, zahvaljuje prodaji odjeće već dulje vrijeme, upravo u tom segmentu poslovanja ima najviše problema. Povijest same kompanije seže čak do 1884. godine i poljskog useljenika Mihaela Marksa te njegovog štanda na tržnici u engleskom gradu Leedsu.

Marksu se 1894. pridružio računovođa Thomas Spencer i idućih nekoliko desetljeća Marks & Spencer se uspješno proširio Britanijom. Trgovački lanac izgradio je svoje ime zahvaljujući tome što su prodavali isključivo robu britanskih proizvođača, a od te su poslovne politike odustali tek početkom devedesetih godina 20. stoljeća.

Iako je M&S svoj financijski vrhunac dosegnuo u drugom dijelu devedesetih, smatra se da je već tada kasnio s restrukturiranjem poslovanja. Konkurenti su već odavno nabavljali jeftinu robu iz inozemstva, a M&S je zaostajao i u prihvaćanju modernih tehnologija iako je uveo mogućnost kupovanja preko interneta još 1999. godine. Dobit koja je 1997. i 1998. premašivala milijardu funti do 2001. pala je na manje od 150 milijuna.

Kompanija danas u Ujedinjenoj Kraljevini ima nešto više od tisuću prodajnih mjesta, a još dodatnih 450 nalazi se u pedesetak drugih država diljem svijeta. U Britaniji oko 60 posto prihoda ostvaruje prodajom hrane i upravo to je segment na kojem počiva poslovanje posljednjih godina, a sve je teža situacija u prodaji odjeće i drugih kućnih potrepština.

  • +12
Proslava 125. rođendana Marks & Spencera Izvor: Pixsell / Autor: /Press Association/PIXSELL

Upravo zato brojka od stotinjak trgovina koje, prema najnovijim vijestima, u iduće četiri godine namjerava zatvoriti M&S uključuje čak trećinu britanskih trgovina koje se unutar lanca bave prodajom odjeće. Cijeli trgovački lanac zapošljava više od 80 tisuća ljudi, a najavljeno zatvaranje svakako će značiti i otkaze za barem dio njih.

Dionicama M&S-a trguje se na londonskoj burzi, a njihova cijena ulazi i u izračun poznatog burzovnog indeksa FTSE. Dionica Marks & Spencera je prije tri godine vrijedila dvostruko više nego danas. No već do sredine 2016. vrijednost joj se prepolovila te se na toj razini, uz povremene oscilacije, nalazi do danas. Tržišna vrijednost kompanije ovih dana kreće se oko 4,7 milijardi funti. Prihod u posljednjoj financijskoj godini uz tek blag rast od 0,7 posto iznosi 10,7 milijardi funti, a neto dobit srezana je za tri četvrtine u odnosu na prethodnu godinu i iznosila je 29,1 milijun funti.

Situacija u Marks & Spenceru ponešto podsjeća i na situaciju u jednom od njihovih konkurenata, trgovačkom lancu H&M-u, koji je u posljednje vrijeme također najavio digitalni zaokret. Prodaja odjeće sve se više odvija preko interneta i klasične trgovine jednostavno svojim previsokim troškovima opterećuju poslovanje. Uzmu li se u obzir i jeftiniji proizvodi koje nude drugi trgovci odjećom, jasno je zašto se Marks & Spencer odlučio na ubrzano zatvaranje. Dosad je već zatvorio 21 trgovinu, a u ovoj fiskalnoj godini to će učiniti na dodatnih 14 lokacija.

Iako u sedamstotinjak svojih trgovina u Britaniji Marks & Spencer prodaje samo hranu i iako je ranije najavljivao rast u tom segmentu poslovanja, čini se da će i tu doći do određenog usporavanja. Iz kompanije su ranije najavljivali da će od 2017. nadalje otvoriti čak dvjesto novih lokacija, no za ovu godinu najavljeno je tek 15 novih dućana koji posluju pod brendom Simple Food. Konkurencija trgovačkih lanaca Aldija i Lidla - i njihova ponuda hrane - također utječe na poslovanje Marks & Spencera.

  • +4
Konkurencija trgovačkih lanaca Aldija i Lidla - i njihova ponuda hrane - također utječe na poslovanje Marks & Spencera Izvor: Pixsell / Autor: Damir Spehar/PIXSELL

Glavni izvršni direktor M&S-a, Steve Rowe, kazao je da promjene u suvremenoj trgovini 'uz izazovno britansko potrošačko tržište znače da moramo modernizirati naše poslovanje kako bismo osigurali konkurentnost i ponovo oživjeli našu kulturu'. Rowe je, prema pisanju britanskog The Guardiana, dodao da je 'ubrzana promjena jedini izbor' za M&S.

U svojem restrukturiranju poslovanja, koje traje već nekoliko godina, M&S je prije nešto više od dvije godine, nakon desetak godina poslovanja, zatvorio i svih svojih pet prodajnih lokacija u Hrvatskoj. U našoj je zemlji imao trgovine u četiri zagrebačka trgovačka centra te u jednom riječkom.