KUĆNI BUDŽET

Gubite kontrolu nad financijama? Evo kako jednostavno riješiti problem

14.04.2023 u 06:06

Bionic
Reading

Vođenje kućnog proračuna osnovni je preduvjet zdravih osobnih financija. Bez jasnog postavljanja financijskih ciljeva i kontinuiranog praćenja prihoda i troškova lako možete ući u financijske probleme. Pametno upravljanje kućnim budžetom osobito je važno u uvjetima inflacije i prelaska na euro kada je sve teže sagledati financijsko stanje i držati kontrolu nad troškovima

Većina ljudi drži osobne financije u glavi i ne želi se zamarati praćenjem i evidentiranjem troškova. Živjeti od plaće do plaće može biti u redu ako su vam troškovi pod kontrolom i na kraju mjeseca ste redovito u plusu. No problem je ako ste stalno u minusu ili vam jedva preostaje novca na kraju mjeseca.

U tom slučaju, izrada proračuna i praćenje troškova jako je važno. Na taj način možete brzo i jednostavno sagledati financijsko stanje, vidjeti prilike za uštede i dugoročno uravnotežiti svoju potrošnju.

Zašto je važno budžetiranje?

Proračun je pregled vaših prihoda i troškova i njegovom izradom dobivate jasan uvid u to koliko novca dolazi i odlazi s vaših računa svaki mjesec. To vam omogućuje da bolje shvatite strukturu vaše potrošnje i prilagodite je sukladno vašim prioritetima.

Izrada proračuna pomaže vam da poboljšate svoju trenutnu financijsku situaciju, a u isto vrijeme pomaže vam da ostvarite dugoročne ciljeve. Bilo da planirate prijevremenu mirovinu, štedite za kupnju stana ili automobila, pridržavanje proračuna najbolje je za vaše cjelokupno financijsko zdravlje.

Redovito praćenje prihoda i troškova omogućuje vam da pronađete prostor za smanjenje troškova i na kraju mjeseca ostvarite višak novca kojim možete financirati izvanredne izdatke i štedjeti za starost.

Ako postoje veći izdaci za koje trebate uštedjeti novac (kupnja stana, opremanje stana, automobil, putovanje i sl.), imajte te ciljeve na umu dok stvarate proračun. Vaši ciljevi pomoći će vam da odlučite gdje trebate potrošiti, a gdje možete smanjiti troškove. Također je korisno označiti koji su troškovi bitni, poput namirnica i režija, primjerice, a koji su manje bitni i mogu se smanjiti, poput prehrane u restoranima.

  • +10
Za efikasno upravljanje kućnim budžetom važno je prikupiti sve račune Izvor: Cropix / Autor: Neja Markicevic / CROPIX

Kako voditi evidenciju?

Korištenje proračunske tablice najbolji je način organiziranja troškova i prihoda. Postoje mnogi besplatni programi za upravljanje osobnim financijama koji imaju ugrađene predloške s proračunskim tablicama. Za pregledno vođenje evidencije možete koristiti tablicu Hrvatske udruge banaka.

Evidencija se vodi mjesečno po načelu prihodi – troškovi = dobit/gubitak.

Na početku tablice su uvijek su prihodi, koji se dijele na redovne (plaća, mirovina) i izvanredne (honorari, prihodi od kapitala, božićnica, povrat poreza, regres i sl.).

Ispod su troškovi koji se dijele na redovne i povremene. Redovni troškovi dijele se na troškove režija, troškove prehrane i kućnih potrepština te ostale troškove.

U troškove režija ulaze mjesečni računi za struju, vodu telefon, grijanje, čistoću, pričuvu, komunalnu naknadu i sl. Najveći dio ovih troškova je unaprijed zadan. Nakon što odbijemo te troškove ostaje nam raspoloživi budžet za sve drugo.

Troškove prehrane i kućnih potrepština obuhvaćaju redovne nabavke hrane i potrepština za kućanstvo, a posebna stavka može biti prehrana izvan kuće.

  • +2
Novac euri Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Pod ostalim troškovima vodimo specifične izdatke koji se redovno pojavljuju poput prijevoza (javni prijevoz, gorivo za osobni automobil), skrbi o djeci (vrtić, školski troškovi, čuvanje, aktivnosti, džeparac i sl.), osobnih izdataka (novine, cigarete, frizer, njega tijela i sl) i zabave (hobiji, kino, kazalište, koncerti, ulaznice, kafići i sl).

U povremene troškove ulaze značajniji izvanredni izdaci poput kupnje trajnih dobara (obuća, odjeća, kućanski aparati, namještaj i sl.), zadovoljavanja zdravstvenih potreba (pregledi, medicinski zahvati, zubar i sl.), putovanja (izleti, ljetovanje, zimski odmor), održavanja vozila (servis, registracija), održavanja stana (popravci, adaptacije).

Na kraju se evidentiraju izdaci koji se tretiraju kao dugoročna ulaganja (mirovinsko osiguranje, životno osiguranje, stambena štednja) te otplata kredita za trajna dobra (stan, automobil i sl).

Evidentiranjem i praćenjem navedenih kategorija možete lako identificirati gdje vam odlazi najviše novaca i koji troškovi se mogu smanjiti ili izbjeći.

Kod vođenja evidencije nije presudno ići u detalje, ali ključno je da evidenciju vodite redovito. Zato je važno prikupiti sve račune i jednom tjedno odvojiti vrijeme za evidenciju.

Kako uskladiti plan i stvarnu potrošnju?

Kako bi proračun bio cjelovit, uz stupac u kojem se nalazi evidencija stvarnih prihoda i troškova treba stajati stupac s planom prihoda i troškova. Plan se bazira na optimalnoj strukturi potrošnje prema vašim potrebama i dugoročnim financijskim ciljevima.

Primjerice, možete si postaviti cilj da na kraju svakog mjeseca uštedite 10 posto prihoda. Možete se držati uvriježenog pravila 50/30/20, koje kaže da budžet treba podijeliti na tri dijela: 50% na potrepštine (režije, hrana i kućne potrepštine), 30% na potrebe (ostali troškovi) i 20% na štednju ili otplatu duga.

Plan se donosi na početku godine i obično vrijedi za narednih 12 mjeseci. Nakon svakog mjeseca potrebno je proanalizirati izvršenje proračuna i usporediti ga s planom. Ako je došlo do značajnih odstupanja potrebno je vidjeti jesu li ona opravdana ili je u pitanju neracionalan potrošnja.

Kako biste se disciplinirali možete podijeliti raspoloživi mjesečni prihod u posebne kuverte ili na odvojene račune s predviđenim iznosom za određene potrebe. Primjerice, za zabavu možete odvojiti mjesečno 200 eura i na taj način ograničiti prekomjernu potrošnju.

Jedan od načina da osigurate financijsku disciplinu je da na početku mjeseca izdvojite novac koji ste planirali uštedjeti i na taj način ograničite potrošnju.

Na kraju godine potrebno je podvući crtu i vidjeti rezultate. Za iduću godinu izrađujete proračun s novim planom koji se korigira u smjeru mogućih ušteda ili nužnih povećanja na određenim stavkama s ciljem uravnoteženja budžeta i osiguranja odgovarajuće razine štednje.