#DOBREPRIČE

[FOTO] Legendarni riječki rocker smislio je genijalnu formulu kako žene mogu prevariti svoje muževe, a da oni pritom traže još

07.11.2020 u 15:45

Bionic
Reading

Osamdesetih godina bacao je žene diljem bivše države u trans svojim senzualnim vokalom i zavodljivom pojavom u kultnoj rock grupi Fit, a danas 55-godišnji Davor Lukas brojnim damama pomaže da pripreme ukusna jela. Mnoge od njih nerijetko ih podvaljuju svojim muževima kao svoje. Najstariji, ali zbog toga ne manje kreativan polaznik Startup Inkubatora Rijeka sredinom veljače izazvao je pravu senzaciju čitavim nizom jela koja polako osvajaju cijelu Hrvatsku. Za tportal je ispričao kako se rodila ideja za kvalitetne obroke, govorio je i o glazbenim planovima, a otkrio je i jedan od svojih finih i brzih recepata

Umijeće spravljanja hrane mnogi smatraju umjetnošću, pa poveznica između dobre hrane i glazbe nikoga ne čudi, a nizu naših poznatih glazbenika koji vrsno plove gastronomskim vodama je i Davor Lukas Bajo, frontmen grupe Fit. On nudi jednostavna rješenja za pripremu zdravih, brzih i ukusnih obroka za cijelu obitelj te uči kako maksimalno skratiti vrijeme nabave namirnica i kuhanja, a sve prezentirajući u iznimno praktičnom formatu i omogućujući pravi gastronomski doživljaj. Vrijeme je definitivno prvi i najveći plus koji gotovim jelima otvara sve više kućanstava jer mnogi zbog tempa života nemaju vremena pripremati obroke. Bajo's gotova craft jela po mnogočemu su jedinstvena – od sastojaka i ambalaže do imena. Odakle inspiracija za sve to, pitamo 'glavnog i odgovornog'.

'Nakon dugog staža kao vlasnik i glavni chef u restoranu Arca Fiumana želio sam taj svoj dar okusa i mirisa nekako spakirati i učiniti ga dostupnim široj publici. Pritom sam razmišljao o rješavanju problema nedostatka vremena za pripremu kvalitetnog i zdravog obroka. Bajo's craft jela proizvedena su od vrhunskih domaćih namirnica, bez konzervansa, aditiva i pojačivača okusa. Modernim procesom sterilizacije i vakumiranja dobili smo proizvod produžene trajnosti, i do tri mjeseca, koji se čuva na sobnoj temperaturi, a pritom zadržava senzacionalan domaći okus. Kad dođete kući umorni nakon posla, zadnje što želite je provesti još sat vremena spremajući obrok za sebe i obitelj. Opet, pojeli biste nešto zdravo, kuhano, ukusno. Bajo's, premium umaci i jela koje samo podgrijete i dodate u već skuhani prilog: tjesteninu, rižu, palentu ili krumpir, pomoći će vam da što bolje iskoristite svoje vrijeme', pojašnjava nam Lukas. Sve kuha sam, u padeli, i naglašava da su jela napravljena po originalnim recepturama.

'Nemate vremena, idete li na put, šaljete studenta u drugi grad ili vam se jednostavno ne da kuhati, širok je spektar primjene naših proizvoda', savjetuje. Pitamo ga kako su izgledali počeci poslovanja i s kojim se sve izazovima susretao 'po putu'.

'Naravno da smo počeli iz 'garaže', kao i mnoge, kasnije prepoznate velike tvrtke. Bilo je tu svakakvih poteškoća, ali kad čovjek radi posao koji voli, sve se lakše prebrodi. Shvaćam svaki dan kao neku vrstu početka. Tržište je nemilosrdno, treba se stalno prilagođavati, kreirati, treba biti dinamičan i fleksibilan. Stalno kreiram nove proizvode i naši kupci to vole. Potrebna je velika hrabrost ući u otvoreni ocean proizvođača hrane. Jedan od najnapetijih trenutaka definitivno je bilo osluškivanje reakcija naših prvih kupaca', priznaje glazbenik. Supruga i on otvorili su pravni subjekt u lipnju, a uspjeh i traženost koji su stigli doslovno preko noći iznenadili su ga.

'Kad čovjek kreće u neki poduzetnički pothvat, uvijek se nada uspjehu, no reakcije naših kupaca bile su iznad svih očekivanja. Hvale nas i ponovo naručju ljudi koji stvarno znaju kuhati i imaju izuzetno razvijen ukus za dobru hranu', sretan je glazbenik. U razgovoru nam smijući se otkriva kako mnoge domaćice vješto varaju svoje ukućane njegovim jelima: 'Pitam klijenticu - jesi li rekla mužu da jede umake Bajo's? A ona kaže - nema šanse, ne bi ih ni primirisao. Misli da mu još ja kuham', ispričao nam je. Zanimalo nas je kako izgleda sama proizvodnja.

'Preselili smo se nedavno u novi prostor u okviru Proizvodnog parka Torpedo. Riječka razvojna agencija Porin omogućila nam je korištenje proizvodnog prostora - kuhinje, u kojoj ćemo podići kapacitet za cca 300 posto. U ovom trenutku možemo izbaciti i do 500 proizvoda dnevno', pohvalio se.

Svojim okusom i kvalitetom, jela Bajo's mogu parirati bilo kojem svježe pripremljenom obroku. Svi začini koje koristi su prirodni, ne sadrže bilo kakve aditive, kao ni konzervanse. Otkriva nam gdje se opskrbljuje namirnicama i surađuje li s OPG-ovima.

'Trudimo se nabavljati što kvalitetnije namirnice jer ne koristimo nikakve aditive i pojačivače okusa pa izvorna sirovina daje glavni okus i gušt našim jelima i umacima. Suradnja s domaćim OPG-ovima temelj je kvalitete naših proizvoda. Jadranska riba, meso pijetla i kokoši iz slobodnog uzgoja, meso autohtone istarske junetine (boškarina), kvrgave, neoprane mrkve, nešpricana kapula i kupus osnovni su sastojci naših sezonskih jela', objašnjava nam.

Što ako recept ne ispadne onako kako je zamišljao, dogodi li se to i kako se onda ponaša - radi li ponovo dok ne uspije ili...? 'Ono što je esencijalno za provjerenu kvalitetu našeg brenda moje su originalne recepture. Za sada kuham sve sam, ali doći će i moment u kojem ću morati svoje tajne recepte dati nekome od kuhara nasljednika kako bismo mogli rasti kao tvrtka. Recepte sam stvarao dug niz godina, tako da više ne može biti iznenađenja, odnosno jela su poprilično ista iz svake serije', ističe.

Zamolili smo ga da nam kaže ima li jela ili recepata uz koje bi posebno preporučio umake Bajo's.

'Naša jela i umaci kreirani su tako da svatko može pronaći svog favorita i napraviti obrok po svom guštu. Naprimjer, naš Pulled pork, koji je pripreman devet sati u vakuumu na 75 Celzijevih stupnjeva, možete pripremiti kao pečenje s krumpirom, kao burger, kao sendvič Cubano ili za punjenje tortilje. U sljedećem razdoblju napisat ću stotinjak recepata koje ćemo objaviti na našoj stranici jer svaki umak Bajo's možete primijeniti u barem 10-ak recepata', naglašava i otkriva nam je li imao problema s plasmanom proizvoda na tržište.

'Plasman ide zadovoljavajućim tempom te prati naš razvoj. Još smo mali za ulazak u velike trgovačke lance pa u ovom trenutku najviše prodajemo direktno i šaljemo kurirskom službom po cijeloj Hrvatskoj i Europi. Osim toga, zastupljeni smo u određenim delikatesnim trgovinama u većim gradovima, u kojima nam živi većina naše ciljane publike', napominje. Nije nam htio otkriti koliko je novca uložio za pokretanje posla, ali je govorio o dobiti koju očekuje.

'Ljudi koji su uporni i koji vjeruju u svoj poslovni put na kraju će ostvariti dobit. Trenutno su projekcije dobiti jako dobre i vrte se na oko 20 posto prihoda. Pitanje je samo kojom brzinom ćemo rasti i koliko ćemo taj rast moći financijski samostalno pratiti ili ćemo morati potražiti pomoć dodatnog kapitala', promišlja. Bajo je vrsni gastronom, kuhar, ugostitelj. Prisjetio se svog kulinarskog puta koji je započeo još u osnovnoškolsko vrijeme.

'Kuham od desete godine - mama i baka bile su vrsne kuharice pa sam tako i ja stalno kao mačka kružio oko njih po kuhinji. Nakon što sam kao skiper prošao cijeli Jadran i upoznao cijeli niz autohtonih primorskih jela odlučio sam se za profesionalnu kuharsku karijeru. Te tri ljubavi, prema kuhanju, prema moru i prema dobroj glazbi, objedinio sam u okviru broda Arca Fiumana. Na gornjoj palubi tog 45-metarskog broda bio je riblji restoran, a u potpalublju rock klub. Poslije 10 godina prodao sam brod jer su se financijske okolnosti promijenile. Nakon toga sam radio kao chef kuhinje u nekoliko restorana, da bih zadnje dvije godine radio kao private chef u luksuznijoj vili u Istri', ispričao nam je. Među ostalim je imao priliku raditi s nekim svjetskim facama.

'Kuhao sam za mnoge celebrityje, između ostalih Davida Alabu iz Bayerna s obitelji, a on je bio jedan od najugodnijih i najjednostavnijih gostiju', otkriva i objašnjava nam svoj pristup kuhanju i pripremi hrane. 'Moja kuhinja je pretežno naslonjena na tradiciju, s laganim twistom. Bazira se na lokalnim sezonskim namirnicama koje onda pričaju svoju priču, one su glavni začin. Stranci ne mogu vjerovati kakav ukus jela postižemo minimalnim začinima, samo pomoću izvornih, svježih sirovina', ponosan je. Dotakli smo se i pandemije te toga kako je ona utjecala na planove, poslovanje i organizaciju posla. Da nije bilo korone, kaže, na tržištu bi se pojavio i prije.

'Ova je pandemija utjecala na sve sfere naših života i mnogo toga je promijenila. Ono što primjećujemo je da su erumpirale dostave hrane. Osluškujući promjene kojima svjedočimo, odlučili smo se za direktnu prodaju naših proizvoda i ljudi su super reagirali. Lakše im je naručiti iz sigurnosti svojih domova jer bi samo za kupovinu namirnica potrošili barem pola sata, i to pod maskama. Naša su jela sterilizirana, tako da nema straha od moguće kontaminacije', poručio je glazbenik. Među ostalim nam je dao savjet kako napraviti umak kod kuće, recept za jedno od jela, ukusno, a jednostavno.

'Kupite neki od umaka Bajo's i nema zime. Šalim se, evo možete nabaviti očišćene jadranske kozice i paketić sušenih vrganja. Stavite vrganje u decilitar vode. Na maslinovom ulju i malo putra zažutite dva, tri češnja češnjaka i dodate meso kozica. Nakon nekoliko minuta dodate rehidrirane vrganje s vodom u kojoj su se toćali. Umak je gotov za cca pet minuta i dodate ga na kraju u rižu ili tjesteninu. Poslužite po želji s naribanim tvrdim sirom i sitno nasjeckanim vlascem ili peršinom', veli i upućuje nas gdje se sve mogu nabaviti proizvodi Bajo's.

'Osim direktne prodaje preko Facebooka i web shopa, zasad se proizvodi Bajo's mogu naći u Zagrebu, u dućanu Eko dobra priča, u Rijeci, u Primorskoj Kašetici i u Opatiji, u Prokulici. Uskoro ćemo se pojaviti u još nekoliko trgovina u većim gradovima', kaže. Dotakli smo se i neizbježne teme uspješnog pokretanja gospodarstva.

'Treba se što više okrenuti domaćoj proizvodnji i organiziranju neovisnih, domaćih novčarskih institucija koje bi podržale i startupe i etablirane subjekte pri proširenju kapaciteta ili izlasku na strana tržišta. Treba organizirati što direktniji plasman hrane lokalnih proizvođača u vrtiće, škole i za studente', tvrdi roker koji osim poslovnih uspjeha uživa u skladnom obiteljskom životu.

Njegov legendarni bend, kojem su dali ime po gelu za kosu, bio je jedan od najpopularnijih u bivšoj državi. Prvi album im je objavljen 1988., na kojem je bila kultna 'Mačka', a drugi album donio je svevremenske hitove 'Zaboravit ću sve', 'Telefon' i 'Daj mi ruku'. Kad su fitovci imali neko snimanje ili putovali na koncerte, on je bio zadužen za kuhanje. Nakon raspada države otišli su u Amsterdam, no frontmen nije mogao ostati ondje, nedostajalo mu je puno toga odavde. Godinu dana živio je u New Yorku, a onda se vratio u Rijeku. Prodao je stan i kupio brod te pet godina plovio Jadranom, skipirao, lovio ribu i - skupljao recepte. Neizbježno je bilo i dotaknuti se glazbe, jer grupa Fit je i dalje aktivna.

'Imam probe svake nedjelje s nekoliko dobrih frendova, tako da sam vokalno dosta fit. Sviramo covere Bowieja, Curea, Depechea, Clasha, EKV-a itd., ali nemamo svirke uživo, samo probe. Što se tiče grupe Fit, snimili smo album s najboljim pjesmama naše karijere te bi trebao izaći pod okriljem Croatia Recordsa. Snimali smo u četiri grada, u Rijeci, Zagrebu, Beogradu i Amsterdamu', zadovoljan je glazbenik.

  • +5
Davor Lukas Bajo Izvor: Cropix / Autor: Matija Djanjesic / CROPIX