LIBERALIZACIJA TRŽIŠTA

Autoškole iduće godine jeftinije, ali je pitanje što će novi vozači naučiti

11.12.2017 u 06:40

Bionic
Reading

Od početka studenog na snazi su nova pravila poslovanja autoškola koja donose više poduzetničke slobode na ovom dosad strogo reguliranom području. Stručnjaci su podijeljeni oko učinkovitosti nove regulative. Dok jedni smatraju da će liberalizacija dovesti od pada kvalitete usluga i dampinga, drugi vjeruju da će potrošači profitirati jer će tržište donijeti bolji omjer cijene i kvalitete

Dosadašnja pravila određivala su minimalnu cijenu nastavnog sata u autoškoli i ona je, primjerice, za B kategoriju iznosila 115 kuna. Autoškole tako nisu mogle spustiti cijenu usluge ispod te minimalne, čime se nastojao zaštititi određeni kvalitativni minimum usluge.

Kako pravila Europske unije nalažu formiranje cijena po tržišnom modelu, kao i druge uslužne djelatnosti, i tržište autoškola našlo se na udaru liberalizacije. Usprkos otporu vlasnika autoškola, kojih je u Hrvatskoj registrirano oko 350, krajem listopada usvojen je Zakon o sigurnosti prometa na cestama, koji donosi oštriju konkurenciju i na ovom području.

Glavna novost je ukidanje regulirane minimalne cijene, čime se otvara prostor za njihovo snižavanje. Trenutno u Zagrebu za školovanje za B kategoriju treba izdvojiti 5700 kuna, na što treba dodati niz ostalih stavki (tečaj prve pomoći, liječnički pregled, ispiti iz prve pomoći, prometnih propisa i upravljanja vozilom), pa ukupni trošak stjecanja dozvole za vožnju osobnog automobila premašuje 7000 kuna.  

Nestaju i odredbe koje su ograničavale ulazak na tržište novim poduzetnicima. Tako se ukida 'mreža autoškola' kroz koju se ograničavao dozvoljeni broj autoškola po svakoj županiji, ovisno o broju kandidata. Time je svim poduzetnicima omogućeno slobodno otvaranje autoškola, što će sigurno zaoštriti konkurenciju.

Ukinuto je i pravilo po kojem se nova autoškola može otvoriti u mjestu koje ima status grada ako u tom gradu ne postoji nijedna autoškola.

  • +4
Novi Zakon o sigurnosti prometa je liberalizirao poslovanje autoškola i pooštrio kazne za nesavjesne vozače Izvor: Pixsell / Autor: Hrvoje Jelavic

Liberalizacija je zahvatila i radne odnose omogućavanjem slobode ugovaranja rada u autoškoli na puno ili nepuno radno vrijeme kako bi se rad prilagodio tržišnim potrebama.

Uvedeno je i nekoliko mjera kojima će se smanjiti troškovi poslovanja autoškola. Podignuta je granica dopuštene starosti vozila B kategorije sa sedam na 10 godina te s 12 na 15 godina za autobuse u autoškolama, uz obveznu tehničku ispravnost vozila, čime je smanjena učestalost obnove voznog parka.

Određeno rasterećenje donijet će i odredba po kojoj se za nova vozila tek nakon dvije godine mora obaviti tehnički pregled.

Prometni stručnjak Željko Marušić ne protivi se liberalizaciji, ali boji se da će uvođenje isključivo tržišnih kriterija dovesti do pada kvalitete usluga.

'Za liberalizaciju sam, ali neke stvari moraju biti propisane. Tu mislim na standarde obuke i ispita koji ne bi smjeli doći u pitanje', kaže Marušić.

Smatra da država najprije mora postaviti standarde, a tek onda prepustiti tržištu da prisili autoškole na poboljšanje omjera kvalitete i cijene.

  • +22
Kod nas ne postoji obaveza da prilikom obuke svi moraju proći tečaj vožnje na autocesti Izvor: Cropix / Autor: Goran Sebelic / CROPIX

'Danas nije dobro propisana potrebna kvalitete obuke pa ljudi prolaze različite škole. Tako, primjerice, ne postoji obaveza da prilikom obuke svi moraju proći tečaj vožnje na autocesti ili vožnju na rotoru. Kad netko završi autoškolu na otoku, nije pripremljen za vožnju autocestom i u većem gradu', pojašnjava Marušić.

Stoga se zalaže da država ujednači kriterije obuke i ispita te da se polaznicima iz manjih sredina sufinancira obuka u regionalnim centrima.