REJTING STRANAKA

Agencije Karamarku: Ne štimamo rezultate za nečije uši!

16.07.2015 u 18:00

Bionic
Reading

Na nedavnoj stranačkoj klauzuri u Vrgorcu predsjednik HDZ-a kritizirao je rad agencija koje mjere rejtinga stranaka, kazavši kako je od agencije koja je 'izmjerila' da je SDP izjednačen s HDZ-om dobio posve drugačiji rezultat - prema kojem njegova stranka vodi čak 12 posto. Iz Promocije plus i Ipsos pulsa ne prepoznaju se u Karamarkovoj izjavi te poručuju da se rezultati njihovih anketa ne pripremaju 'za nečije uši'

Lažne, smiješne, nebitne – tako političari uglavnom zbore o anketama kad im ne idu korist, a u posljednje vrijeme rečenica 'Neka institucije pravne države rade svoj posao' gotovo da je dobila dostojnu konkurenciju u kategoriji praznih označitelja kojima se kaže sve i ništa, a ona glasi: 'Izbori su jedine vjerodostojne ankete.'

Tom se rečenicom, premda nisu iznimka, učestalo služe u najvećoj oporbenoj stranci, gotovo uvijek dodajući da ankete idu na ruku protivnicima, napose SDP-u, pa je tako i predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko potkraj prošlog tjedna na stranačkoj klauzuri za 10. izbornu jedinicu u Vrgorcu, kako je zabilježila Hina, ustvrdio: 'Lažnim anketama predstavlja se da je SDP izjednačen s HDZ-om', rekao je Karamarko, dodajući da je on istodobno iz iste kuće za istraživanje javnog mišljenja dobio informaciju: 'Mirno spavajte, vodite 12 posto.'

O kojoj je anketi i koje kuće riječ, Karamarko nije iznio, a o čemu govori, tvrde da ne znaju ni kuće čija su istraživanja javnog mišljenja najčešće citirana u medijima - Promocija plus te Ipsos puls. Prema posljednjem Crobarometru Ipsos pulsa, SDP-ove snage ojačale su u odnosu na HDZ, no Ante Šalinović, voditelj istraživanja javnog mnijenja u toj agenciji, samo je kratko kazao za tportal da oni sebe 'ne prepoznaju u izjavi gospodina Karamarka, tako da nemaju što ni komentirati'.

Kome služe manipulacije?

O tome jesu li ankete pouzdani pokazatelj ili obična manipulacija, već se godinama vode polemike, uglavnom na političkom terenu i bez nekog konkretnog zaključka. Možda baš i zato jer su u tom slučaju pogodne kao dodatno oružje u političkoj utakmici, a s obzirom da se agencijama za istraživanje javnog mišljenja već u nekoliko navrata 'potkralo' nekoliko faula - sjetimo se samo posljednjih predsjedničkih izbora - materijala za sumnju u točnost rezultata ne nedostaje.

K tome, HDZ-ovi stvarni rezultati uvijek su bolji nego što to pokazuju ankete, na što vole redovito podsjetiti i iz te stranke. Istraživači, s druge strane, uvijek iznova podsjećaju da u provođenju anketa i kasnijoj interpretaciji treba voditi računa o mnogim stvarima, ali nažalost često se krivo tumače i uspoređuju kruške i jabuke te je svaka anketa zbog metodologije kojom je rađena priča za sebe i zahtijeva određeno znanje interpretacije. Istovremeno upozoravaju da se, kako pokazuju i istraživanja, utjecaj koji ankete imaju ipak precjenjuje, a na kraju krajeva – manipulacije se ne isplate, što se već pokazalo u prošlosti.

Da su 'rezultati ispitivanja javnog mnijenja u našoj zemlji prestali biti samo sadržaj struke i stručnih rasprava, a postali izrazita politička tema koja, kao što je vidljivo iz navedene izjave, zaokuplja interes i onih koji kažu da 'anketama' ne vjeruju, postalo je očito u posljednje dvije-tri godine, ali ne samo u našoj zemlji', upozorio je za tportal Agan Begić, direktor Promocije plus, agencije čiji je najpoznatiji projekt CRO Demoskop.

Politika i struka

'Oko ove navodne prednosti od 12 posto i autora navodne izjave morat ćete tražiti odgovor od gospodina Karamarka o kome se to konkretno radi', rekao je Begić, pri čemu podsjeća na rezultate njihova posljednjeg istraživanja CRO Demoskopa koji pokazuju prednost HDZ-a i desne koalicije u odnosu na SDP i koaliciju lijevog centra, uz tendenciju postupnog smanjenja razlike između ova dva politička bloka.

'Što se tiče naših istraživanja, nema nikakvih 'rezervnih' rezultata koji se pripremaju samo za ove ili one oči ili uši. Naši su rezultati javno objavljeni, dostupni su svakome tko se za njih zanima i mogu se pronaći upisujući u tražilice, između ostaloga i na tportalu. Znači, radi se isključivo o objektivnom i stručnom pristupu ispitivanju javnog mnijenja, u ovom slučaju izbornih preferencija', poručuje Begić i zaključuje: 'Sve ostalo izlazi izvan okvira struke i prelazi u sferu politike, a kako nam to nije prirodno okruženje, ne želimo dalje ulaziti u bilo kakve druge ocjene i kvalifikacije stajališta političara ili političkih stranaka.'